Det stora feta turkiska bröllopet...och mycket mer : )

I know I know..det har tagit lite tid att skriva om resan till Turkiet. Så nu ska jag göra en insats och försöka sammanfatta 7 dagars snurr till en, förhoppningsvis, förstålig text. Känner att det redan börjar bli förvirrande men here goes...


Vi åkte den 19:e mitt i natten, flyget gick vid 01:15. Planerade självklart att försöka sova resan ner, hade till och med skaffat ett såntdär uppblåsbart nackstöd. Anyway, det verkade lovande eftersom vi inte var mer än 12-14 personer på hela flyget. Dock precis när vi hade lyckats slumra till blev vi väckta av en stewart som ville servera frukost...klockan 02:30! Det var äggröra med korv och kaka till kaffet om ni undrar. Och ja, jag är ju alltid hungrig så jag åt faktiskt lite, fast nästan bara av frallan kan tilläggas. Vi var framme vid 05:50 (lokal tid) och gick till passkontrollen. När vi kom därigenom var våra väskor först ut på bandet och så fort vi hade tagit dem kom en snubbe fram och undrade om vi behövde buss till centrum. Ja allt gick så smidigt att vi genast började bli nojiga. Dock helt i onödan för vi kom till rätt ställe och blev efter 25 minuter upphämtade och skjutsade till hotellet. Väl där slängde vi oss i sängen och sov ett par tre timmar...sååå skönt.

Vi kan knappt vakna innan jag fick ett sms från F som frågade om vi ville med på grillfest på kvällen. Klart man ville det. Ville vi även följa med till en mattaffär? Ofcourse, det är väl bara att passa på. Så vi mötte F med hela familjen utanför Hilton. Där bestämdes att det först var sightseeing som gällde så vi åkte allihop till Ataturks mausoleum. Tala om säkerhetskontroll btw. innan man ens fick köra upp till stället. Vi snackar bilkontroll, metalldetektor och röntgen av väskor. Det var däremot intressant ställe att besöka. Ett riktigt skrytbygge till en persons ära. Synd bara att det inte fanns en ordentlig aircondition. Jag gillar visserligen värme men det var första dagen och en sådär 37 grader varmt.

Efter mausoleet åkte vi till europas största mattaffär. Var bra frestad att handla nåt men varken budget eller bagageutrymme skulle tillåta något sådant. Som tur är handlade F:s släktingar. Det kändes liksom lite tvungen att någon ville ha något efter det att de lagt ut halva affären på golvet och dessutom bjussat på te.

Tillslut kom vi fram till grillfesten som var hemma hos P:s föräldrar. Hennes mamma hade fixat i ordning meze och pappan stod och grillade. Vi blev bjudna på dricka innan vi åt. Mums mums va mycket gott det var J. Efter ett tag kom det fler vänner till F så tillslut var vi ganska många. Riktigt mysigt var det och jag måste säga att detta var en av de roligaste och trevligaste tillfällena på hela resan. Efter festen åkte vi tillbaka till hotellet. Det var riktig rivstart på semestern vill jag påstå.


Dagen efter började ganska lugnt (och tur var väl det eftersom det skulle bli bröllopsfest på kvällen...). Frukostbuffén på Hilton är inte fy skam den inte! Var man sugen på pannkakor, ja då var det bara till att be om det så vips..nystekta pannkakor med valfritt tillbehör. Inser att jag troligtvis aldrig kommer bo så flott igen. Nåja efter frukost mötte vi upp de andra svenskarna (typ..5 pers till) och sen gick vi på sightseeing i Ankara. Innan vi gick tillbaka igen stannade vi och drack te på en liten restaurang. Ja det är faktiskt gott med te fast det är 30+ grader ute. Väl tillbaka på hotellet gick vi till Hiltons pool. Jag äger numera en tjusig blå badmössa eftersom det var tvång på det i deras bassäng.

Eftersom festen inte skulle börja från 19:30 beslutade vi oss för att käka något innan dess. Vi gick och åt på ett ställe som inte låg så långt från hotellet. Gott var det, åt en Turkisk pizza som jag inte visste vad som skulle vara på förrän jag fick den. Men det var helt OK. Panikhandlade aceton för att få bort ett nagellack jag inte var nöjd med innan vi gick tillbaka men sen får jag säga att vi hade lite bråttom. Det vankades förfest i brudparets rum så det var bara till att putsa till sig och byta om till feststrass. Tror vi förfestade i nån timme innan vi slutligen gick ner till festsalen.

Festen hölls i Marco Polo salen som självklart var utsmyckad till max. Det var totalt 223 gäster, ett "litet" bröllop. Totalt var vi 14 Svenskar som, förutom brudgummens närmaste familj, delade ett bord. Så fort vi satt oss fick vi en tallrik med meze, ingen av oss vågade röra den på ett tag men när alla andra verkade äta högg vi också in. Vi hade alla ett vattenglas och ett vinglas på bordet som ständigt fylldes på. Började det sina..ja då var en servitör genast där och såg till att ingen var törstig. Hade man dessutom ett glas med Raki, som undertecknad självklart hade, så gällde samma princip för det. Detta med ett resultat av att ingen vet hur mycket de drack. Nog snackat om dricka, låt oss prata mat. Festen var en femrätters middag kombinerat med fri dans. Så mellan (eller under tiden) meze, créps med svampsås, sallad, stroganoff (haha..ja den var otippad som huvudrätt men det var i alla fall inte med korv...) och fruktsallad med glass var det bara att svänga sina lurviga J. Vill påpeka att det även serverades bröllopstårta, så alla kan vara lugna, jag fick lite sötsaker också.

Vill förresten kommentera brudparets intåg i salen. Man skulle kunna tro att de var filmstjärnor eller något för det spelades pampig musik, fotoblixtrarna lyste upp hela rummet och folk applåderade. Vigseln i sig var ganska enkel. Brudparet satt vid ett eget bord (såg faktiskt ut som en tron...) och vigselförrättaren sa...något på turkiska... sen svarade de "I do" (det fattade jag i alla fall) och så var det bra med det, de behövde bara fylla i nån bok också. Bröllopsdansen var till "strangers in the night" och då regnade det (självklart?) konfetti. Brudparet gick efter vigseln runt och hälsade på alla gästerna. Mycket artigt visserligen men tanken är att de även ska få sina presenter då vilket i Turkiet verkar vara guld och pengar. Jag hade faktiskt skaffat ett guldsmycke till dem, eller ja, ett guldsmycke till bruden och ett paket StarWars lego till brudgummen...det låter väl rättvist ; ).

Annars åt, drack och dansade vi större delen av kvällen. Många drog efterhand vidare till andra festställen. Jag var för trött för att orka skutta iväg i mina klackar så vi gick upp till rummet istället. Gjorde misstaget att slå på tv:n och fastnade därför i andra halvan av "Natt på museet". Anyway...jag sov riktigt gott när jag väl somnade.


Hmm...märker att det inte är så mycket sammanfattning i denhär sammanfattningen. Ska försöka skärpa mig...


Nåja, dagen efter kvällen före gick vi på lite sightseeing i Ankara. Vi gick bland annat bort till en stor moské, vi gick dock inte in. På vägen tillbaka till hotellet shoppade vi lite kläder. Vi simmade i poolen en stund även idag, självklart i våra fina badmössor :P. Efter det relaxade vi mest tills dess att vi mötte upp de andra och gick ut för att käka. Tror stället hette "kebab 9" eller nåt sånt, Det var i alla fall där vi drack te dagen innan. Eftersom vi var de enda gästerna där då blev vi väl uppassade. Efter käket gick vi en ganska bra bit till ett ställe vi gått förbi på sightseeingen igår. Där drack vi te, spelade backgammon (ja hör och häpna har nog snart fattat hur det går till...) och alla utom jag rökte vattenpipa. Blä alltså, det luktar sådär och röken kittlas och svider i hals och ögon, helst om man sitter mitt i det nån timme. Nåja det var trevligt ändå. När vi kom tillbaka till hotellet var det bara att börja packa. Vi skulle upp tidigt nästa dag och åka buss vidare till Istanbul.


Vi hann med en snabbfrukost på Hilton innan vi tog taxi till busscentralen. Till vår förvåning var det nästan ingen som kunde engelska. Varken chaufför eller annan personal på bussen. Vi satt längst fram och kunde därmed även se en hel del av resan, om man nu ville veta hur han körde det vill säga...  Bussen var jättefräsch och det gick runt en kille och serverade frukost och sedan kaffe med kaka (borde införas överallt tycker jag). Vi hade ju lite språkförbistringar eftersom vi inte förstod varandra. Han ville t.ex. veta var i Istanbul vi skulle av. Tack och lov satt det en engelsktalande herre bakom oss som kunde översätta de viktiga bitarna. Överlag var resan trevlig, men jag tror att serveringskillen hade roligt på vår bekostnad och jag är övertygad om att de snackade om oss på bussen. Låter jag nojig? Hör här då: När vi väl var framme var det en tjej som visste precis vart vi skulle. Hon sa att vi kunde hänga med i hennes lokalbuss eftersom det var åt rätt håll. Vi frågade om det var säkert att det var samma område och hon fick då medhåll av flera andra passagerare....det verkar som om ALLA visste vart vi skulle, utom vi såklart :P. Innan jag går vidare här vill jag bara påpeka att de kör som dårar i Turkiet och vi var främst glada att komma fram i ett stycke. Bussen tog t.ex. och körde ute i den smala refugen när han tyckte att det gick för långsamt...vilket det i och försig gjorde eftersom det var mitt i rusningen, men i alla fall. Anyway..tjejen tyckte vi borde ta tunnelbanan eller spårvagnen till vårt område. Men vi var tveksamma, dessutom var jag så kissnödig att jag  bara ville komma fram så snabbt som möjligt. Vi tog därför en taxi som skjutsade oss till hotellet. Hotellet heter "Grand Ons" och var ett sådär hotell. Det stod 3 stjärnor men jag skulle väl säga att 2 - 2+ låg närmre sanningen. Rummet vi fick verkade först ok, men i badrummet läckte det hela tiden vatten så att golvet var blött. Dessutom var det två enkelsängar i varsin ende av rummet. Vi bad därför att få byta och gubben i receptionen sa att vi kunde byta nästa dag. Vi frågade även om basarer och utflyktsmål men han verkade mest intresserad av att sälja rundturer till oss. Så vi gick ut och åt på den närmsta restaurangen vi hittade, maten var sådär liksom servicen. Tror jag sov hyfsat gott den natten, jag var helt slut.  


Frukosten på det här hotellet var ok men det var inte mycket att välja på, inte om man ville vara säker på att inte bli magsjuk i alla fall. Mjölken var till exempel inte kyld och grönsakerna såg tråkiga ut, tror inte de bytte ut de som inte blev uppätna. Jaja nu fastnar jag vid maten igen... Efter frukost gick vi i alla fall och kollade runt i kvarteren närmst hotellet. När vi kom tillbaka kunde vi byta till ett annat rum nu fick vi ett med dubbelsäng och som dessutom var mycket fräschare. Nu kände vi oss redo för sightseeing och vi gav oss iväg på promenad. Vi började med blå moskén, som visade sig ha stängt pga. bön, vi gick istället och åt lite lunch på en restaurang alldeles emellan moskén och hagia sofia, Dervish hette den nog. Därefter var vi i blå moskén (mycket tjusigt btw.) och efter det i Hagia Sofia. Båda var värda sina besök tycker jag. Eftersom vi fortfarande hade lite energi kvar bestämde vi oss för att även besöka arkeologiska museet. Det fick vi visserligen jogga igenom eftersom det stängde redan vid fem men det var också ett trevligt ställe att besöka.

Genom vår sightseeing insåg vi ganska snart att vi bodde i den tråkiga delen av stan. Kvarteren runt blå moskén var betydligt mysigare och hade en större variation av affärer (där vårt hotell låg fanns nästan bara modebutiker). På väg "tillbaka" mot hotellet gick vi vid vattnet och runt kryddbasaren. Handlade lite kryddor bland annat innan vi var tillbaka i hotellets kvarter. Dags för midda tänkte vi och blev nästan överfallna av kypare när vi försökte bestämma vart vi skulle äta. Tillslut stod två stycken och tjafsade med varandra. Jag sa att jag ville ha iskander köfte. Bägge sa att de hade det men sen började de anklaga varandra för att det inte fanns på respektive meny. Riktigt komiskt faktiskt för tillslut gav bägge upp och hänvisade oss vänligt till en restaurang runt hörnet som visst hade bra mat. Vi gick dit och jo visst, det var helt ok käk. Vi var helt slut efter den här dagen, tror vi gick en 7km. Zzzzzzzzzzzzzz.


Efter frukost knallade vi ut på stan igen. Vi gick ungefär i samma kvarter som dagen innan. Förutom att vi också gick över bron och kollade runt lite. På vägen tillbaka över bron fikade vi (drack te) på en restaurang som låg under bron. Sedan gick vi upp till Top Kapi palatset. Tur att vi hade gott om tid där för det var inget litet ställe. Allt var väldigt pråligt så det var ganska kul att titta på. Vi fikade även där, tur att vi inte beställde så mycket för det var verkligen turistpriser på det stället! Vi gick jäms med stora vägen hemåt och svängde in i ett kvarter med främst fiskrestauranger. Vi valde en av dem som i och försig hade helt ok käk men de var snordyra i förhållande till vad man fick. Dessutom satt det en liten hemlös katt och tittade med stora ögon på mig och hoppades på lite käk. När vi väl lyckats halta tillbaka till hotellet kan jag säga att vi sov gott. Vilken massa motion man fick helt plötsligt.


Vi började dagen med att gå till den stora basaren. Totalt kaos skulle man kunna kalla det men jag tror att vi avverkade den större delen av den tillslut. Det fanns mest smycken där tror jag, annars var det sjalar, mattor, kryddor...osv... osv.... Vi prutade i alla fall för glatta livet ;) Efter att ha vimlat runt där ett bra tag gick vi ut och åt lunch, sedan vandrade vi runt lite, köpte raki mm. Efter det tog vi faktiskt en till sväng till basaren, tänkte köpa saffran men det slutade efter många turer med endast ett paket te. Var rätt skönt att komma ut därifrån även om det faktiskt var ganska roligt att shoppa där. Efter att vi kommit tillbaka till hotellet promenixade vi lite i de närmsta kvarteren och åt sedan midda. Vi bad hotellet fixa taxi till oss på morgonen och sedan gick vi och fotade Istanbul från hotellets terrass...som vi blev bortkörda från för man fick visst inte vara där på kvällen, knäppigt. Anyway, efter mycket trixande fick vi tillslut ner allting i våra väskor.


Vi skuttade upp (oki skuttade var väl att ta i..) ganska tidigt för att hinna äta frukost innan vi skulle åka. Vi släpade ner våra grejer i hyfsad god tid och gav hotell...ehm..snubben nyckeln. Han sa bara "bra taxin är klar" och så pekade han ut på en hyfsat stor bil utanför. Här var det minsann inga "tack och välkommen åter", vi gick direkt ut till bilen. Vi insåg då att bilen inte alls såg ut som en taxi. Ingen taxameter eller nåt sånt som, å rätta mig om jag har fel, brukar vara standard. Nåja taxichaffisen stod ju och snackade med hotellgubben innan så vi satte oss och han började köra. Vi sa att vi ville till flygplatsen vilket hans svar blev "jaja vänta lite..." och sedan fortsatte han att snacka med killen som satt jämte honom, en kompis antar jag. Flygplasten, som ligger ett par mil bort, lyckades han komma till på 10 minuter. Han ville sedan ha 35 lira för besväret! Garanterat hade det varit billigare med en vanlig taxi. Jag vågar sätta hundra spänn på att killen som körde är släkt med hotellgubben på något vis. Skitsamma tänkte vi, vi var ju ändå framme (tack å lov). Efter incheckning och passkontroll åt vi en stadig frukost och sedan kollade vi runt på taxfreen. Vi köpte päronvodkan sen innan vi gick till vår gate. Planet var klart försenat men lustigt nog framme i hyfsad tid. Dessutom var det fullastat...hmm...14 pers dit...fullt plan hem. Väskorna kom till vår glädje också fram så vi kunde hoppa på bussen och åka hem : )


Här följer några heta tips till resenärer:


Åk inte till Turkiet om: Du älskar små söta katter. Det springer massor med hemlösa hungriga stackare runt på gatorna, främst i Istanbul.

Eller om du inte gillar musikaler....vi upptäckte nämligen att folk kan, som min brorsa har uttryckt det, helt omotiverat brista ut i sång :P


Åk dit om: Du älskar värme och sol..OCH om du tar dina bakelser på allvar. Turkarna verkar vara världens gottegrisar.


Istanbul eller Ankara? Ja ni...Ankara är mer som i väst och Istanbul mer öst. Jag upplevde att man var lite vänligare i Ankara, mötte fler griniga folk i Istanbul. Istanbuls starka sidor är att det finns så mycket att titta på och att det finns oändliga möjligheter till shopping : )





 På fotot syns Hagia Sofia. Ja jag vet ni skulle vilja ha en bild från bröllopet men jag lägger inte in bilder på folk i den här bloggen, så det så ; )

Ha dé gött!

Kommentarer
Postat av: malinca

ja nu är ni beresta i alla fall :)

Och att lämna över smycken och pengar till brudpar i den delen av världen är standard, vi fick t.ex stå på kö för att klä på bruden smycken när vi var på ett liknande bröllop (kan visa bilder någongång).



Nu vet ju jag att ni är beresta men jag skulle ändå vilja tipsa om att inte dricka mjölken i den delen av världen om den inte är kokad först..lätt att bli lite knäpp i magen annars.



Dessutom skulle jag vilja uttrycka en önskan om att få se bilder på er i badmössor! :D



Jaja vi får nog ta en ordentlig fika framöver och utbyta erfarenheter från mellanöstern ;)



kram

2008-09-17 @ 23:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback